شعر و عرفان

شعر و عرفان

خداداد
شعر و عرفان

فراز هایی از عرفان مولانا

فرازهايي از عرفان مولانا:

پوشيده بودن سرّ و معاني افكار مولانا و بيان آنها در قالب

داستان و تمثيل صرفاً به خاطر آن است كه مولانا نسبت به

 معانيغيرت داشت تا از ديده نا محرمان پنهان بماند.

ترسم ار خامش كنم  آن  آفتاب         

 از  سوي  ديگر  بدراند   حجاب

حرف گفتن بستن آن روزن است       

عين  اظهار  سخن پوشيدن  است

بلبلانه   نعره  زن  در  روي   گل          

 تا  كني  مشغولشان  از  بوي   گل

تا به قل مشغول گردد گوششان       

   سوي  روي  گل  نپرّد   هوششان

                                                *****

آنچه از زشتي در ديگران مي بينيم ،آن عكس زشتي خود ماست .

عكس خود در صورت من ديده اي   

در   قتال   خويش   بر  جوشيد ه اي

همچو ان شيري كه در چَه شد فرو     

 عكس خود را خصم خود پنداشت  او

                                                *****

شرط اينكه انسان حقيقت چيزي را دريافت كند اين

 است كه با آن يكي شود.

پس  قيامت  شو،  قيامت  را  ببين     

ديدن  هر  چيز  را شرط است اين

تا  نگردي   او  نداني اش    تمام      

 خواه   آن   انوار    باشد   يا   ظلام

عقل  گردي  عقل را داني  كمال        

عشق  گردي  عشق   را بيني ذُبال

                                              *****



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 16:52 | نویسنده : خداداد |

غنچه خندان

غنچه خندان

ای غنچه‌ی خندان چرا خون در دل ما میکنی

خاری به خود می‌بندی و ما را ز سر وا  میکنی

از   تیر کج  تابی    تو   آخر  کمان شد  قامتم

کاخت نگون باد ای فلک با ما چه بد تا  میکنی

ای شمع رقصان با نسیم آتش مزن پروانه  را

با دوست هم رحمی چو با دشمن مدارا   میکنی

با چون منی نازک خیال ابرو کشیدن  از   ملال

زشت است ای وحشی غزال اما چه زیبا میکنی

امروز   ما   بیچارگان  امید   فردائیش    نیست

این   دانی   و  با ما   هنوز  امروز و فردا میکنی

ای  غم  بگو  از  دست تو آخر کجا  باید  شدن

در  گوشه‌ی  میخانه  هم  ما  را تو  پیدا  میکنی

ما  شهریارا   بلبلان   دیدیم   بر طرف    چمن

شورافکن  و شیرین‌ سخن  اما  تو  غوغا میکنی

 



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 10:51 | نویسنده : خداداد |

کاروانی از شعر

کاروانی از شعر:

رشته صياد

بسیار دست و پا مزن ای دل به زلف یار

تسلیم شو ،که رشته ی صیاد محکم است

                                    لسانی شیرازی

دانه و دام

دانه از خال سیه داری و دام از سر زلف

                               وای بر حال من و مرغ دل غافل من

                                   فرصت شيرازي

خاك شو...

از بهاران کی شود سر سبز سنگ          

خاک شو تا گل  برویی ، رنگ رنگ

سالها بودی تو سنگ دلخــــــــراش         

آزمون را   یک   زمانی خار    بــــاش

                                             مولانا

بر خود مي گري

دیده آ ،بر دیگران نوحه گری     

یک دمی بنشین و بر خود می گری

زابر گریان شاخ سبز و تر شود               

زانکه شمع از گریه روشن تر شود

هر کجا نوحه کنند آنجا نشین                  

زانکه تو اولیتری اندر حنـــــــین

                                                مولانا

كارگه صنع

همه اجزاء جهان جاذب و مجذوب هم اند

راستی   کارگه   صنع   تمـــــــــاشا   دارد

                                     صغير اصفهاني

گيسو

به گیسویت که از سویت به دیگر سو نتابم رخ

گرَم صد بار چون گیسو به گرد  سر   بگردانی

                                            قاآني

بگذاري و بگذري

یکی کرد  در   خاک   گنجی  نهان           

بدو  گفت:  کار  آگهی  کای   فلان

به صد سعی اش ازخاک کردند دور        

  تو بازش به خاک اندر آری به  زور

اگر هوشمنـــــــــــدی و دانشوری         

 نباید که بگذاری و بگـــــــــــذری

جهان   بهر  ما  گر  چه    آراستند           

  ز ما  و تو چیز دگر خواستنــــــــد

                                    بسمل شيرازي

خود ستايي

گفتمش خاک راه توست کمال            

گفت: بگذار خود ستایی را

                                       كمال خجندي

وقت مغتنم شمار

هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار             

کس را وقوف نیست که انجام کار چیست

                حافظ




تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 9:42 | نویسنده : خداداد |

آرام جان( غزلی از انوری)

انوری:

ای مردمان بگویید آرام جـــــــــــان من کو

راحت  رسان  هر  کس ،محنت  رسان  من کو

نامش   همی  نیارم  بردن  به  پیش  هر  کس

گه گه  به  ناز  گویم ، ســـــــرو  روان من کو

در    بو ستان   شادی   هر  کس   گلی   بچیند

آن گل که نشکنندش در بوســــــتان  من  کو

جانان  من  سفر  کرد  با  برفت  جــــــــــانم

باز  آمدن از ایشان  پیداست  آن من کـــــــو

هر  کس   به   خانمانی   دارند  مهــــــــربانی

من  مهربان  ندارم  ،نا  مهــــــــربان  من  کو



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 9:40 | نویسنده : خداداد |

فراز هایی از عرفان مولانا

فرازهايي از عرفان مولانا:

اگر كسي ديده حق بين داشته باشد آنچه در قيامت براي

ديگران آشكار مي شود

در همين جهان خواهد ديد.

اين جهان منتظم مبدل شود      گر دو ديده مبدل و انور شود

                                  ***

كساني كه وظيفه راهنمايي و دعوت مردم را بر عهده دارند

نبايد از عدم اقبال مردم به خود هراس  راه  دهند چنانكه

  نوح  نهصد  سال  دعوت كرد  و توجه   نكرد كه

 دعوت شدگان مي پذيرند يا نه ؟.

مشتري گرچه كه سست و بارد است       

دعوت دين كن كه دعوت وارد است

خدمتي    مي كن   براي     كردگار  

با    قبول و    ردّ   خلقانت     چه  كار

                                           ***

همه اجزاي جهان در چنبره فرمان خدايند و هر حركتي در

اين جهان از اوست اما ظاهر بينان  آن  گردش را   از خود 

مي بينند.

چون      نمي داند    دل      داننده اي      

 هست  با    گردنده    گرداننده اي 

چون نمي گويي كه روز و شب به خود         

بي   خداوندي    كي   آيد  كي رود

                                                ***



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 9:37 | نویسنده : خداداد |

عارف کیست

پرسیدند عارف كیست؟

گفت"مثل عارف مثل مرغی است كه از آشیانه رفته بود

به طمع طعمه

و نیافته آشیانه

وره نیافته

در حیرت مانده

خواهد كه به خانه رود

نتواند.

عرفان عشق است



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 9:36 | نویسنده : خداداد |

دوازده حرفت دانایان

دوازده حرفت دانایان

صوفیان معتقد بودند در هر کسی این دوازده چیز باشد از

مردانخد ا و سالک راه حق است.

1-با نیکان صحبت دارد        2- فرمانبرداری کند

3-از خدای راضی باشد          4- با خلق خدای صلح کند

5- آزار به خلق نرساند         6-راحت رساند

7- متقی باشدو حلال و حرام داند

8- ترک طمع و حرص کند

9- مگر به ضرورت با کسی سخن نگوید و به خود گمان دانایی نبرد

10-اخلاق نیک حاصل کند 

11- همواره به ریاضت و مجاهدت مشغول باشد

12-بی دعوی باشد و همیشه نیازمند باشد

این سخن مناسب  است  با  سخن ابو عبدالرحمن  سلّمی که  گفته

 است: قلب عارف آسمان است همانگونه که آسمان به

دوازده برج منوراست ،قلب عارف نیز به دوازده خصال روشن

است. 



تاريخ : جمعه 26 فروردين 1390 | 9:31 | نویسنده : خداداد |

دولت عشق( غزلی از مولانا)

غزلی از مولانا:

مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده  شدم

دولت عشق آمد و من دولت  پاینده   شدم

دیده سیر است مرا   جان  دلیر است   مرا

زهره شیر است  مرا   زهره   تابنده   شدم

گفت که دیوانه   نه‌ای لایق این   خانه  نه‌ای

رفتم دیوانه شدم    سلسله   بندنده   شدم

گفت که سرمست نه‌ای رو که از این دست نه‌ای

رفتم و سرمست شدم وز طرب آکنده شدم

گفت که تو کشته نه‌ای در طرب آغشته نه‌ای

پیش رخ زنده کنش کشته و  افکنده  شدم

گفت که تو زیرککی مست   خیالی   و   شکی

گول شدم هول شدم وز  همه   برکنده   شدم

گفت که تو شمع شدی قبله این  جمع   شدی

جمع   نیم   شمع   نیم   دود   پراکنده   شدم

گفت که شیخی و سری  پیش   رو   و راهبری

شیخ   نیم   پیش   نیم   امر تو  را  بنده  شدم

گفت که با بال و پری من  پر و   بالت  ندهم

در هوس بال و پرش بی‌پر و پرکنده    شدم

گفت   مرا   دولت   نو راه   مرو  رنجه  مشو

زانک من از لطف و کرم سوی تو آینده شدم

گفت  مرا   عشق  کهن   از  بر ما   نقل  مکن

گفتم   آری   نکنم   ساکن   و  باشنده   شدم

چشمه   خورشید   تویی   سایه   گه  بید  منم

چونک زدی بر سر من پست و گدازنده شدم

تابش جان یافت دلم وا شد و بشکافت  دلم

اطلس نو بافت دلم  دشمن این ژنده    شدم

صورت جان وقت سحر لاف همی‌زد ز   بطر

بنده   و خربنده   بدم شاه  و خداونده  شدم

شکر  کند   کاغذ   تو  از   شکر  بی‌حد   تو

کآمد   او  در   بر  من   با   وی  ماننده شدم

شکر کند خاک دژم از فلک و چرخ به خم

کز  نظر   و گردش  او   نورپذیرنده  شدم

شکر کند چرخ فلک از ملک و ملک و ملک

کز کرم و بخشش او روشن بخشنده   شدم

شکر کند عارف حق کز همه  بردیم   سبق

بر  زبر  هفت  طبق   اختر  رخشنده  شدم

زهره بدم ماه شدم چرخ دو صد تاه  شدم

یوسف بودم ز کنون یوسف  زاینده  شدم

از توام ای شهره قمر در من و در خود بنگر

کز   اثر   خنده   تو  گلشن   خندنده  شدم

باش چو شطرنج روان خامش و خود جمله زبان

کز رخ آن شاه جهان  فرخ و   فرخنده   شدم

 



تاريخ : پنج شنبه 25 فروردين 1390 | 23:50 | نویسنده : خداداد |

فرازهایی از عرفان مولانا ( مجنون و ناقه)

همچو مجنوند و چون ناقه اش یقین

داستان مبارزۀ نفس اماره با جان الهی انسان از دید مولانا

       

مولانادر دفتر چهارم ،داستان مبارزه جان الهی انسان که

همیشه رو به کمال داردونفس اماره را بیان می کند و به

صورت تمثیل بیان می کند که روزی مجنون سوار بر    
  
شتر خویش به سوی لیلیرهسپار می شود ولی در بین راه از

خود غافل می شود ویکدفعهمی بیند که شتردر خانه پیش

کرّۀ خودش است وسالها بدین منوال سپری می شود،یعنی

این که تا انسان عزم خود را جزم می کند که مراحل کمال را

طیکند نفس اماره انسان را به سوی پستی سوق می دهد

وسالها عمر انسان بدین منوال سپری می شود.راه به سوی

خدا دو گام بیشتر نیست و ما انسانها سالهای سال در این

مسیر که دو گام بیش نیست نوسان میکنیم و تا رهسپار وادی

توحید میشویم در چشم بر هم زدنی شتر نفس امّاره ما را به

 منزل اول میرساند و دوبارهباید از نو شروع کنیم.

همچو مجنونند وچون ناقه ش یقین           

می کشد آن پیش و،این واپس به کین

میل   مجنون   پیش  آن لیلی  روان           

میل   ناقه   پس    پی    کرّه    دوان

یک دم ار مجنون زخود غافل بدی          

ناقه  گر  دیدی    و   واپس      آمدی

عشق و سودا، چون که پر بودش بدَن       

می نبودش   چاره   از بیخود   شدن

آنکه   او   باشد   مراقب،  عقل    بود         

عقل   را    سودای   لیلی    در  ربود

لیک ناقه بس مراقب  بود  و  چست             

چون بدیدی او مهار خویش سست

فهم کردی زو، که غافل گشت و دنگ      

 رو سپس  کردی   به کرّه    بیدرنگ

چون به خود باز آمدی دیدی زجا             

 کاو سپس رفته است، بس فرسنگها

در   سه   روزه   ره بدین      احوالها          

  ماند    مجنون    در تردّد     سالها

گفت ای ناقه، چو هر     دو   عاشقیم         

 ما   دو    ضدّ ، پس   همره  نالایقیم

نیستت  بر   وفق من، مهر  و     مهار           

کرد   باید، از   تو عزلت     ،اختیار

این  دو  همره   همدگر   را    راهزن            

 گمره آن جان ، کاو فرو ناید زتن

جان  زهجر   عرش، اندر    فاقه ای           

 تن  زعشق   خاربن، چون  ناقه ای

جان   گشاید   سوی   بالا،   بال ها               

در زده  تن  در    زمین،     چنگالها

تا تو با من باشی ای  مرده   وطن                    

پس   زلیلی    دور   ماند  جان  من

روزگارم   رفت   زین   گون حالها                 

همچو   تیه و ، قوم   موسی، سالها

«خطوتینی » بود این ره  تا   وصال                   

 مانده ام در ره زشستت، شصت سال

راه   نزدیک و   بماندم سخت دیر                   

سیر گشتم زین سواری سیر   سیر

سرنگون خود را ز اشتر  در  فکند                 

 گفت    سوزیدم   زغم،  تا چند چند؟

پای را بربست   و   گفتا   گو   شوم                 

در  خم   چوگانش     غلطان   میروم

عشق    مولا،    کی   کم از  لیلا   بود             

 گوی    گشتن   بهر    او   اولی، بود

گوی شو  میگرد  بر   پهلوی   صدق             

 غلط   غلطان   در خم   چوگان عشق

کاین سفر زین پس بود ، جذب خدا               

و آن  سفر   بر  ناقه   باشد  سیر  ما

این چنین جذبی است، نی هر جذب عام          

که    نهادش    فضل  احمد، والسلام

 



تاريخ : پنج شنبه 25 فروردين 1390 | 23:43 | نویسنده : خداداد |

حکایت حضرت موسی (ع) و مرد عابد

 

حکایت حضرت موسی (ع) و مرد عابد

در زمان حضرت موسی شخص عابدی بوده که شبانه روز

 مشغول عبادت حضرت حق بوده استروزی به حضرت موسی

وحی شد که به فلان عابد بگو که مقصود تو از عبادت چیست؟

چرا که نام تو در دیوان انسانهای بدبخت ثبت شده است

چه مقصود است از طاعت مدامت

که در دیوان بدبختانست نامت

چون حضرت موسی این سخن را به مرد عابد گفت آن مرد

در امر عبادت جدی تر شد و به حضرت موسی گفت:من فکر

می کردم در جهان هیچکاره ام و به حساب نمی آیم اما چون

 نام مندر دیوان اشقیای اوست خوشحالم زیرا هر چیزی که از

 درگاه خداوند باشد خوش است.

همه چیزی کز آن درگاه باشد

چه بد چه نیک زاد راه باشد

به لطف این امید خداوند نام او را در شمار انسانهای نیک بخت

ثبت کرد.

عطار(  الهی نامه)

 

 



تاريخ : پنج شنبه 25 فروردين 1390 | 23:38 | نویسنده : خداداد |
صفحه قبل 1 ... 20 21 22 23 24 ... 34 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.