شعر و عرفان

شعر و عرفان

خداداد
شعر و عرفان

روسر بنه به بالین

 

روسر بنه به بالین
آخرین غزل مولانا که در بستر بیماری خطاب به فرزند خویش سروده‌است.
رو سر بنه به بالین، تنها مرا رها کن
ترک من خراب شبگرد مبتلا کن
ماییم و موج سودا، شب تا به روز تنها
خواهی بیا ببخشا، خواهی برو جفا کن
از من گریز تا تو، هم در بلا نیفتی
بگزین ره سلامت، ترک ره بلا کن
ماییم و آب دیده، در کنج غم خزیده
بر آب دیدهٔ ما، صد سنگ آسیا کن
خیره کشی است ما را، دارد دلی چو خارا
بکشد، کسش نگوید: تدبیر خون‌بها کن
بر شاه خوب رویان واجب وفا نباشد
ای زرد روی عاشق، تو صبر کن وفا کن
دردی است غیر مردن، آن را دوا نباشد
پس من چگونه گویم کاین درد را دوا کن؟
در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم
با دست اشارتم کرد، که عزم سوی ما کن
بس کن که بی‌خودم من، ور تو  هنر  فزایی
تاریخ       بوعلی   گو،     تنبیه بوالعلا  کن


تاريخ : جمعه 20 آبان 1390 | 1:11 | نویسنده : خداداد |

رفتن و ماندن

 

رفتن و ماندن
گويند صاحب دلي، براي اقامه نماز به مسجدي رفت
نمازگزاران، همه او را شناختند؛ پس، از او خواستند ‏که بعد از نماز، بر منبر رود و پند گويد
پذيرفت
نماز جماعت تمام شد
چشم ‏ها همه به سوي او بود
مرد صاحب دل برخاست و بر پله نخست منبر ‏نشست
بسم الله گفت و خدا و رسولش را ستود
آنگاه خطاب به جماعت گفت
اي مردم! هر کس از شما که مي‌‏داند امروز تا شب خواهد زيست و نخواهد مرد، برخيزد
.کسي برنخاست
گفت
حالا هر کس از شما که خود را آماده مرگ کرده است، برخيزد
.باز کسي برنخاست
گفت
شگفتا از شما که به ماندن اطمينان نداريد؛ اما براي رفتن نيز آماده نيستيد


تاريخ : جمعه 20 آبان 1390 | 1:8 | نویسنده : خداداد |

مقام بیخودی

 

مقام بیخودی
غزلی از مولانا
دوش   در   مهتاب   دیدم   مجلسی از دور  مست
طفل مست و پیر مست  و   مطرب    تنبور   مست
ماه  داده  آسمان را   جرعه ای  زان    جام     می
ماه مست و مهر مست و سایه  مست و  نو ر مست
بوی  زان  می چون  رسیده     بر   دماغ      بوستان
سبزه مست و آب مست و شاخ  مست  انگور  مست
خورده  رضوان   ساغری  از  دست ساقی    الست
عرش مست و فرش مست و خلد مست و حور مست
زان  طرف  بزم  شهانه  از    شراب     نیم  جوش
تاج   مست  و تخت  مست  و قیصر و  فغفور  مست
صوفیان  جمعی    نشسته   در    مقام        بی خودی
خرقه مست و جُبّه مست و  شبلی و  منصور،  مست
آن   طرف  جمعِ  ملائک،    گشته     ساقی  جبرئیل
عرش مست و سدره مست و حشر مست و صور مست
شمس   تبریزی  شده  از جرعه ای  مست  و  خراب
لاجرم  مست  است  و از   گفتار   خود  معذور  مست


تاريخ : چهار شنبه 11 آبان 1390 | 23:5 | نویسنده : خداداد |

فرازهایی از عرفان مولانا

 

فرازهایی از عرفان مولانا
آتش محسوس و آتش شهوت
آب آتش را کشد زیرا که   او
خصم فرزندان آب است و عدو
بعد از ان این نار نار شهوت است
کاندرو اصل گناه و زلّت     است
نار       بیرونی   به   آبی   بفسرد
نار شهوت تا به دوزخ   می برد
نار شهوت می نیارامد به آب
زانکه دارد طبع دوزخ در عذاب
آتش باعث خاموش شدن آتش می شود یعنی در ذات میان آتش با آب
 دشمنی وجود دارد ،آتش محسوس را با آب می توان خاموش کرد ام
آتش شهوت که همه گناهان از او صادر می شودرا نمی توان با آبی خاموش
 ساخت، آتش شهوت را تنها با نور ایمان می توان خاموش ساخت و گرنه
 جایگاه آدمی دوزخ است.
نار شهوت را چه چاره نور دین
نور کم   اطفاء   نار   الکافرین
چه کشد این نار را نور خدا
نور   ابراهیم   را ساز اوستا
چه اینکه ابراهیم نور ایمان همراه خود داشت و توانست در آتش برود و
 آتش بر او گلستان شد بنابراین هر کس تقوا پیشه کند از آتش شهوت در امان است که:
قد افلح من زکیها   به راستی رستگار شد ان کس که تقوا پیشه ساخت.


تاريخ : چهار شنبه 11 آبان 1390 | 23:4 | نویسنده : خداداد |

من نه منم نه من منم

من نه منم نه من منم

غزلی از مولانا:

باطن و ظاهرم تویی، من نه منم، نه من منم

غایب و حاضرم تویی، من نه منم، نه من منم

خلق  نمود و  بود  تو،   من  عدم و  وجود  تو

عین مظاهرم تویی، من نه منم،  نه  من  منم

سایه و روشنم تویی، گل تو و گلشنم   تویی

منظر و ناظرم تویی، من نه منم، نه  من  منم

نیستی از تو هست شد،عالمی از تو مست شد

باده و ساغرم تویی، من نه منم، نه  من  منم

قهر   منی   و   الفتم،   نو ر   منی   و   ظلمتم

مومن و کافرم تویی، من نه منم، نه من منم

در   سر  من هوای تو،  خلوت  دل سرای تو

شاهد و ساغرم تویی، من نه منم، نه من منم

ای تو سروربخش من، مهری و نوربخش من

 آیت   با هرم تویی،   من   نه منم، نه من  منم



تاريخ : چهار شنبه 11 آبان 1390 | 23:3 | نویسنده : خداداد |

عقل و عبادت

 

عقل و عبادت
مولوی معتقد است عبادات در خدمت  عقلند و برای تکمیل عقل آمده اند و در این
 زمینه به حدیثی استناد می کند که می فرماید: فردای قیامت بندگان به نسبت
 میزان عقولشان درجه بندی می شوند و به مقام مناسب خود می رسند
پس نگو گفت آن رسولِ خوش جواز            
 ذره ای   عقـلت  به از صوم  و  نماز
دلیل این برتری آن است که عقل است که به حقایق امور راه دارد و عبادات
 برای تکمیل و جلا دادن به این عقل است که واجب گردیده اند
   زان که عقلت جوهر است، این دو؛ عَرَض              
   این دو، در  تکمــیل  آن شــد مُفترض
   تــا   جـلا   باشـد    مر  آن    آئینه    را             
   کــه صفــا آیـد زِ طاعـت، سینه را
یعنی طاعت عاقلانه، به سینه صفا می دهد. اما اگر آئینة عقل فاسد باشد،
 یعنی پُر زنگار باشد، ارزش صیقل زدن ندارد و عبادات هم تاثیر زیادی بر
آن ندارند. لذا چنان عقل بورز که جلا پذیر گردی و با کمترین عبادتی به
 حقایق امور راه یابی.
لیـک گـر آئینه از بُـن فاسـد    است            
 صیقل او را دیــر، بـاز آرد بــه دست
وان گزین آئینه که خوش مغرس است           
 اندکی  صیقل گــری  او را بــس است
 
در این جا مولانا عقل صافی را به آئینه تشبیه می کند ولی بین عقل ها بنا به
 همان حدیث نبوی قائل به تمایز و تفاوت می شود و می گوید جوهر عقل،
صافی و آئینه وار است اما عقل فاسد هم داریم و آن عقلی است که به حقایق
کاری ندارد بلکه در پی جلب منافع و مکاری های مادی و کامروایی های دنیوی
 است. این عقل فاسد همان عقل جزئی است که باعث بدنامی عقلِ حقیقی است
این تفاوت، عقل ها را نیک دان               در مراتـب، از زمـین تــا آسـمان
هست عقلی، همچو قرص آفتاب           هست عقلی کمتر از زهره و شهاب
عقل جزوی، عقل را   بدنام کرد              کـام   دنیـا،   مـرد   را نـاکام کـرد


تاريخ : جمعه 6 آبان 1390 | 22:36 | نویسنده : خداداد |

عمر عزیز است...........

 

عمر عزیز است............
یک شعر زیبا از شیخ بهایی
گرنبود خنگ  مطلی  لگام   
                              زد به توان بر قدم خویش گام                                         
ور  نبود  مشربه از زر  ناب  
                          با دو کف دست توان خورد آب                                       
ور نبود بر سر خوان آن و این
                          هم بتوان ساخت به نان جوین      
ور نبود جامه ی اطلس تو را
                        دلق   کهن  ساتر  تن  بس تو را
شانه ی عاج ار نبود بهر ریش
                       شانه توان کرد به انگشت  خویش               
جمله که بینی همه دارد عوض
                           در عوضش گشته میسر  غرض
آنچه ندارد  عوض  ای  هوشیار
                             عمر عزیز است غنیمت شمار           


تاريخ : سه شنبه 3 آبان 1390 | 23:18 | نویسنده : خداداد |

قدسیان آسمان

 

قدسیان آسمان
 
غزلي زيبا منسوب به فضل الله نعيمي استرآبادي:
 
 
بر قدسيان آسمان ، من هر   شبي   يا هو    زنم         
                                                       
گر   صوفي   از لا  دم  زند ، من دم ز الّا هو    زنم
 
باز     هوايي     نيستم ،   تا    تيهوي   جانها   برم         
                                                     
عنقاي     قاف    غربتم،   كي    بانگ    بر تيهو زنم
 
من كوكويي  ديوانه ام، صد   شهر   ويران   كرده ام
                                                
 بر  قصر  قيصر  قي    كنم،   بر  تاج  خاقان  قو  زنم
 
قاضي چه باشد پيش من ، مفتي چه داند كيش من
                                                    
 چون  پشت   پاي نيستي ، بر   حكم و  بر  يرغو زنم
 
خاقان    اردو دار     اگر از   جان      نگردد   ايل   من
                                                     
 صاحب    قران     عالمم    بر  ايل  و بر   اردو     زنم
 
ای   كاروان     ای  كاروان    من    دزد شبرو   نيستم
                                                  
 من    پهلوان    كشورم     من    تيغ     رويارو     زنم
  
ای     باغبان   ای  باغبان   در بسته  اي   بر من  چرا
                                                   
 بگشا   دري   اين  باغ   را   تا   سيب  و   شفتالو زنم
 
ای   نفْس هندو  وش   برو  تركي   مكن  با من كه من
                                                  
 سلطان   صاحب   قوّتم    بر  ترك   و  بر  هندو   زنم
 
گر   آسيای  معرفت      بي     بار      ماند     ساعتي
                                                   
 من   بر فراز ِ   نُه    فلك   از   بهـــر  او   توتو       زنم 
 
نفس   است   كدبانوی  من ،  من كدخدا و  شوی  او
                                                   
كدبانويم    گر    بد     كند     بر   روی     كدبانو   زنم
 
تا  دوست    دارندم  خسان    از    بهر   آرايش   كنون
                                                   
همچون   زنان   فاحشه كی   شانه  بر    گيسو   زنم
 
خيز ای  نعيمي    پيش  من  بنشين    به   زانوی  ادب
                                                     
من    پادشاه كشورم   كی    پيش      تو    زانو    زنم   
 
                                                   
 


تاريخ : شنبه 23 مهر 1390 | 23:30 | نویسنده : خداداد |

فرازهایی از عرفان مولانا

فرازهایی از عرفان مولانا

حیرانی و گیجی

 

مولوی زیرکی را ابزار عقل جزئی و بازاری می داند و آن را

 در مقابل حیرانی و محو و استغراق می گذارد و نه تنها حیرانی

 را مساوی جهل نمی داند بلکه آن را مساوی بصیرت می داند.

زیرکی     بفروش   و حیرانی    بخر      

زیرکی   ظن   است و حیرانی ،  نظر

سپس به این حدیث پیامبر(ص) که " اکثر اهل جنت ابلهانند"

 اشاره می کند ولی بلاهت را نه به معنای جهل بلکه به معنای

 صاف دلی و پاکدلی و حیرانی می نهد.

اکثر اهل  الجنه  البله  " ای پسر           

  بهر  این  گفته  است  سلطان البشر

زیرکی چون کبر و باد انگیزِ توست        

 ابلهی  شو،  تا  بماند  دل،   درسـت

ابلهی  نه کو به مسخرگی دو توست       

   ابلهی  کو  واله  و  حـیران   هوست

و ابلهان را به زنان مصری تشبیه می کند که حیران جمال یوسف

 دست خود می بریدند و این البته ربطی به جهالت و حماقت ندارد

ابلهانند     آن    زنــان    دست بُر   

  از  کشف ابله ، وَز رخِ یوسف  نُذُر

و این ابلهی و حیرانی اگر عقل جزئی و زیرکی را می روبد، در عوض

عقل صد برابر و نظر و بصیرت به جایش می نهد

زین سر از حیرت  اگر عقلت رود          

  هر سرِ  مویت ،   سر و عقلی شود

 



تاريخ : شنبه 23 مهر 1390 | 23:5 | نویسنده : خداداد |

نیست گنجایی دو من در یک سرا

نیست گنجایی دو من در یک سرا

از مثنوی مولانا

مولانا در این داستان نیست شدن در برابر معشوق را بهترین وجه بیان می کند .

(پیش هست  او بباید نیست بود)تا آنجا که این مساله به اتحاد بین عاشق و معشوق

 می انجامد.

آن      یکی  آمد   در   یاری   بزَد              گفت یارش کیستی ای   معتمد

گفت من گفتش برو هنگام نیست              بر چنین خوانی مقام  خام نیست

خام   را  جز  آتش   درد  و فراق               که   پزد   که   وا رهاند  از  نفاق

رفت آن مسکین و سالی در سفر               در   فراق   یار  سوزید   از   شرر 

پخته شد آن سوخته  پس باز گشت           باز    گرد    خانه     انباز    گشت

حلقه زد بر در به صد ترس و ادب             تا بنجهد  بی ادب  لفظی   ز  لب

بانگ زد یارش که بر در کیست آن            گفت بر در هم تویی ای دلستان

گفت اکنون  چون منی ای من در آ             نیست گنجایی دو من در یک سرا

  




تاريخ : پنج شنبه 14 مهر 1390 | 23:6 | نویسنده : خداداد |
صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 34 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.